Over mij

Dit blog is geschreven door een tuin. Een kleine wilde natuurlijke tuin. In dit blog schrijft die tuin over alles wat hij mee maakt. Ook zul je in dit blog de belevenissen van de eigenaresse van deze tuin aantreffen. Haar naam is Jane. De tuin is haar paradijsje: Jane's paradijsje.

Het doel van dit blog is om kennis over te dragen, ervaringen te delen en iedereen die het leest enthousiast te maken
om ook op een natuurlijke manier met planten en dieren in je tuin om te gaan.

Het paradijsje van Jane: De enige tuin die zijn eigen blog heeft.

zaterdag 7 februari 2015

Dier #10: Het roodborstje (Erithacus rubecula)

Omdat ik een wilde tuin ben en daardoor veel voedsel voor vogels bevat en mijn tuinvrouwtje Jane de vogels bij mij daarnaast ook nog heel veel gekocht voer aanbiedt, zie je het hele jaar door allerlei vogels bij mij. En 1 van die vogels is het roodborstje. Een schattig klein vogeltje met een mooi rood borstje. De hele zomer zie je het beest niet, maar als het herfst wordt dan is hij er opeens. Of het een vrouwtje is of een mannetje dat weten we niet, want die zien er allebei hetzelfde uit. Het beestje zit regelmatig vrolijk te zingen, dus je zou denken dat het een kereltje is. Maar dat hoeft niet zo te zijn, want ook als het roodborstje zijn liedje gaat zitten zingen, weet je nog niet zeker of het een mannetje is of vrouwtje, want vrouwtjes zingen namelijk ook.

 

Het vogeltje ziet er heel schattig uit, maar erg lief is hij niet. Niet voor zijn soortgenoten, want die worden onmiddellijk uit mij weg gejaagd. Een roodborstje wil buiten de broedtijd geen ander roodborstje in het territorium hebben. Maar hij is ook niet aardig voor andere vogeltjes. Als de meesjes lekker zitten te snoepen bij het pindakaaspotje en het roodborstje wil erbij, dan jaagt hij de meesjes weg en kruipt zelf lekker het potje in om daar wat van het vette spul naar binnen te werken. En als hij daar mee bezig is, durft geen meesje er nog bij te komen. Het is misschien een klein vogeltje, maar het is toch een echte vechtersbaas. Of bazin, want vrouwtjes staan ook hun mannetje. Dus er is er altijd maar 1 bij mij aanwezig.


Roodborstjes eten normaal insecten, maar in de winter moeten ze ander voedsel zoeken. Het beestje eet hier en daar een hapje mee, lust van alles wel wat, maar havermout daar is hij verzot op. En omdat mijn merelkereltje daar ook veel van houdt, zijn die twee vaak in een gevecht gewikkeld. Er ligt havermout op meerdere plekken, maar natuurlijk willen ze altijd datgene opeten waar de ander net mee bezig is. Het roodborstje is best fanatiek, maar van het merelkereltje kan hij het toch niet winnen. Als de merel klaar is met eten, dan pas mag het roodborstje zijn gang gaan.


Toen Jane ontdekte dat er een roodborstje regelmatig bij ons langs kwam, moest er natuurlijk direct weer een nestkastje gekocht worden. Roodborstjes nestelen namelijk soms wel eens in een open nestkast. Dus deze werd gekocht en bij mij achter de vlier gehangen. Daar hangt hij mooi verstopt als de vlier in blad staat. Hij hing trouwens eerst tussen de bladeren van de kamperfoelie, maar toen deze weggehaald moest worden, is het nestkastje verplaatst. Het nestkastje hangt nu al jaren bij mij, maar nooit ging er een roodborstje in broeden. Sterker nog, elk voorjaar is de roodborst opeens verdwenen. Waar gaat dat beest nu naar toe?


Speuren op het internet maakte ons een stuk wijzer, want roodborstjes zijn trekvogels. Dus dat roodborstje dat altijd in de herfst en winter bij ons de boel onveilig komt maken, gaat in de lente weer weg om ergens in het noorden, waar hij vandaan komt, te broeden. En zomer-roodborstjes hebben geen interesse om mij te bezoeken, blijkbaar, want in de zomer is er nooit een roodborstje bij ons te zien. Dus dat prachtige nestkastje....., dat hebben we dus weer eens helemaal voor niets gekocht! Waarom gaat het bij ons nu nooit eens zoals we willen. Zucht.




Dat was het weer voor deze keer. De volgende keer is er weer een plant aan de beurt. En deze keer ga ik jullie laten genieten van mijn liefde voor varens. Want varens zijn toch zo prachtig, daar kan ik uren over vertellen. Maar...........dat doe ik dus pas de volgende keer.

(Elke zaterdag om 17.00 uur komt er een artikel online.)

Groetjes van het paradijsje van Jane.


Trouwens, hebben jullie ook leuke verhalen over het roodborstje, heb je misschien zelfs wel een zomer-roodborst die wel bij jou gaat broeden, schrijf dat dan gerust in een berichtje.


Update outfit van het seizoen winterkleding:
Heel modern tegenwoordig, is het dragen van uitlopend groen in de winter, bij voorkeur terwijl het nog lang geen lente is en de sneeuwwitte mantel nog gewoon gedragen wordt.

 

Ook apart is het dragen van gekiemd stro in je warme laag winterkleding.


7 opmerkingen:

  1. De voorbije dagen zaten er hier drie dicht bij mekaar en mekaar opvallend goed verdragend. Ze waren aangewezen op dezelfde voedersilo en deden dat rustig elk op zijn beurt. Het plezante van een roodborstje vind ik vooral dat hij bij graaf- en spitwerken me altijd gezelschap komt houden, hij weet dat er er dan wel wat te rapen valt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt mij ook veel verstandiger, om bij strenge winterdagen als er sneeuw ligt en het vriest, geen energie te verspillen aan het wegjagen van andere vogels. Je kunt dan beter het voedsel dat er is met elkaar delen, toch?

      Verwijderen
  2. Dat ik ook in de zomer roodborstjes 'heb' zal wel aan de bosrijke omgeving liggen. Lustige en zeker heel interessante informatie (duits) :
    http://www.nabu.de/nabu/nh/archiv/02501.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En komen ze dan ook bij je broeden of zoeken ze alleen voedsel?

      Verwijderen
    2. Ze maken slechts weekend uitstapjes en blijven niet lang. Een paar hapjes en ze zijn weer weg.

      Verwijderen
  3. Zo'n charmant vogeltje om te zien, en best pittig, zo blijkt.
    Hier is hij ook slechts in de winter, en dan ook - naar het lijkt - één exemplaar.
    Ik denk wel eens dat de wintergasten uit een streek komen, waar de roodborstjes wei ig van mensen te vrezen hebben. Ze kunnen je op korte afstand nieuwsgierig volgen, als je in de tuin aan het scharrelen bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Mijn" roodborstje is ook vrij tam. Als ik voedsel in de tuin aan het leggen ben, blijft hij/zij ook gewoon zitten. Maar als ik met een fototoestel aan kom, wil dat vogeltje helaas niet netjes poseren en vliegt steeds ergens anders heen. Dus de foto's moest ik toch weer door het raam maken en dat is dan wel jammer, want dat ziet er toch minder mooi uit, vooral omdat ik maar een eenvoudig toestel zonder lens heb. De laatste drie zijn nog het best gelukt, want toen zat hij vlak voor het raam.

      Verwijderen