Over mij

Dit blog is geschreven door een tuin. Een kleine wilde natuurlijke tuin. In dit blog schrijft die tuin over alles wat hij mee maakt. Ook zul je in dit blog de belevenissen van de eigenaresse van deze tuin aantreffen. Haar naam is Jane. De tuin is haar paradijsje: Jane's paradijsje.

Het doel van dit blog is om kennis over te dragen, ervaringen te delen en iedereen die het leest enthousiast te maken
om ook op een natuurlijke manier met planten en dieren in je tuin om te gaan.

Het paradijsje van Jane: De enige tuin die zijn eigen blog heeft.

zaterdag 11 oktober 2014

Review #1: De kleinblijvende vlinderstruik (Dwarf Buddleja)

De vlinderstruik, wie kent hem niet? Een struik die, zoals de naam al aan geeft, altijd vol met vlinders zit (in elk geval in de zomer dan). Die hoort toch eigenlijk iedereen in zijn tuin te hebben? Vooral als je veel van vlinders houdt en deze graag in je tuin ziet komen. Mijn eigenaresse Jane houdt van vlinders, dus natuurlijk moest er bij mij ook een vlinderstruik komen. Helaas ben ik maar een kleine tuin en vlinderstruiken zijn altijd enorm groot. Ze kunnen wel twee meter groot worden en even breed. Dus dat was wel een probleem. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook kleinblijvende vlinderstruiken, dus 1 daarvan is er door Jane gekocht en in mij neergezet en over deze struik ga ik het nu hebben.



Beschrijving:
  • Naam: Kleinblijvende vlinderstruik
  • Latijnse naam: Dwarf Buddleja Davidii "Adonis Blue"
  • Hoogte: Maximaal 1 meter
  • Bloeimaand: Augustus-september
  • Bloemkleur: Paars-blauw
  • Bloemvorm: Kleine bloempjes met rode hartjes bij elkaar in een tros
  • Bladkleur: Groen
  • Bladvorm: Langwerpig
  • Bloeivorm: Bloempluimen
  • Groeivorm: Rechtop gaand
  • Standplaats: Zonnig, halfschaduw
  • Bodemsoort: Goede vochtdoorlatende grond
  • Winterhardheid: Matig
  • Wintergroen: Bladverliezend
  • Snoeien: In maart flink terugsnoeien
  • Bijzonderheden: Heeft een sterke geur, vlinders eten de nectar en gebruiken hem als waardplant, andere insecten (zoals bijen, hommels, wespen en vliegen) houden ook van deze plant, de uitgebloeide pluimen hebben ook sierwaarde
  • Waar te koop: In diverse plantencentra of via het internet



Mijn ervaring:

Jane heeft zo'n kleinblijvende vlinderstruik gekocht, iets meer dan twee jaar geleden in de lente, en in een mand geplant. Deze mand heeft ze in de vlindertuin neergezet. Dat is een zonnige beschutte plek. Ze heeft de binnenkant van de mand eerst nog (extra) bekleed met noppenfolie en op de bodem hydrokorrels gegooid. Het eerste voor bescherming in de winter en het tweede voor betere vochtdoorlatendheid. Op de aarde heeft ze een mulchlaag van houtsnippers aangebracht. In de zomer kwamen er wel een paar bloemenpluimen, maar niet echt heel veel en die waren ook al binnen twee weken weer uitgebloeid. Toen de winter kwam, heeft Jane ook nog een laag noppenfolie aan de buitenkant aangebracht. Helaas heeft de struik die koude winter toch niet overleefd. Gelukkig zat er garantie op, dus Jane kreeg een nieuwe, die nog beter werd ingepakt dan de vorige en deze heeft de afgelopen winter (toen het niet zo koud was) wel overleefd. Deze zomer heeft hij ook gebloeid en deze had meer pluimen en bleef ook langer doorbloeien dan de 1e aankoop.




Mijn mening:

De kleinblijvende vlinderstruik is feitelijk gekocht omdat Jane hoopte dat er vlinders op af zouden komen. Nou, in dat opzicht is de struik een miskoop. Op 1 kleine vos en 2 koolwitjes na, hebben wij er geen vlinders op zien zitten. Waarom hebben de vlinders er geen interesse in? Geen idee. De plant trekt wel andere insecten aan. We hebben er hommels, bijen, wespen en vliegen genoeg op zien zitten. Geuren doet hij ook, want Jane komt elke dag haar neus in de bloemen steken en maakt dan zo'n kreunend steunend geluid dat mensen maken als ze iets lekkers ruiken, dus dat zit wel goed. Hij heeft dit jaar ook lang gebloeid en er kwamen steeds weer nieuwe pluimen in. In juli was hij al in bloei en hij bloeide eind september nog steeds. De pluimen zijn prachtig en de bloemetjes schitterend en ze hebben een mooie blauw-paarse kleur. Alleen de bladeren van deze plant doen een beetje raar. Terwijl de plant toch vol zat met enorme bloemenpluimen, werden de blaadjes regelmatig geel en vielen er vele van af. Waarom dat nu steeds gebeurt?


Mijn cijfer:

Ik kan helaas niet meer geven dan een 7, vooruit een 7,5 dan.
Geur, kleur en bloemen zijn wel oké, maar als je graag vlinders wilt, dan lijkt het erop dat je beter een grote vlinderstruik kunt kopen. Want deze kleine struik trekt weinig belangstelling. Verder kopen mensen vaak deze kleinblijvende struik om in een pot te zetten en deze plant heeft toch wel moeite om de winter te overleven, zeker als hij in een pot staat. Verder vind ik hem er een beetje treurig uit zien, zo kaal en met al die gele blaadjes. (Maar misschien komt dat omdat Jane hem teveel of  juist te weinig water geeft?)

Dat was het voor deze keer. De volgende keer ga ik weer iets vertellen over een dier en wel over een heel speciaal dier, want het is het enige dier waar Jane niet van houdt en dat is..........................ja, dat vertel ik je natuurlijk pas de volgende keer.

(Elke zaterdag om 17.00 uur komt er een artikel online.)

Groetjes van het paradijsje van Jane.


Trouwens, mocht je zelf ook deze vlinderstruik bezitten en er een andere mening over hebben dan ik, laat dat dan alsjeblieft weten in een berichtje. Tips om deze vlinderstruik te verzorgen (wie weet doet Jane wat fout..., ongetwijfeld doet Jane weer eens iets fout) zijn ook welkom.


Update vijgenboom:
Ik heb eens goed nagedacht wat Jane het beste kon doen met die overrijpe half verrotte vijgen, je weet wel, die vijgen die ik in mijn vorige artikel beschreven heb en waarvan je prachtige foto's kon bewonderen. Ik vond dat Jane ze maar moest pletten en er vijgenjam van maken. Is dat geen goed idee? Maar wat denk je? Jane had de vijgen al weggegooid op de composthoop. Weggegooid! Dat is toch vreselijk zonde? En dat in een tijd als deze dat iedereen moet bezuinigen. Dan ga je toch geen eten weggooien! Oke, misschien zagen ze er een beetje onsmakelijk uit en ik weet wel dat je vingers erin wegzakte als je ze oppakte en ja, ze waren wel een beetje aan het stinken, en inderdaad waren er beestjes over heen gelopen en erin gekropen, maar dat is toch geen reden om ze weg te gooien! Al mijn eten ligt te rotten en het stinkt meestal en het zit vol met beestjes, maar ik ga het niet weggooien. Nee, ik eet er elke dag van en ik vind het heerlijk. Mensen......?????, ik zal ze nooit begrijpen.

2 opmerkingen:

  1. Tja, ik heb ook planten, zelfs boompjes, die ik in een pot opkweek.
    Maar de waarheid blijft dat een plant veel beter gedijt in de volle grond, en een vlinderstruik wil dan ook nog eens volle zon....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en omdat hij in de volle zon staat, droogt de pot snel uit, zo denk ik dan, en daarom giet ik er elke dag een heleboel water op (als het niet regent). Maar ik ben bang dat ik er toch teveel water op gooi. En je hebt gelijk, in de volle grond doen alle planten het beter. Maar ja, ik heb niet zoveel grond dus dan moet je het wel met potten doen. Beter iets dan niets.

      Verwijderen