Over mij

Dit blog is geschreven door een tuin. Een kleine wilde natuurlijke tuin. In dit blog schrijft die tuin over alles wat hij mee maakt. Ook zul je in dit blog de belevenissen van de eigenaresse van deze tuin aantreffen. Haar naam is Jane. De tuin is haar paradijsje: Jane's paradijsje.

Het doel van dit blog is om kennis over te dragen, ervaringen te delen en iedereen die het leest enthousiast te maken
om ook op een natuurlijke manier met planten en dieren in je tuin om te gaan.

Het paradijsje van Jane: De enige tuin die zijn eigen blog heeft.

zaterdag 31 januari 2015

Outfit van het seizoen #2: Winterkleding voor tuinen

Ik ben een tuin die zeer geïnteresseerd is in de mode. Het lijkt misschien wat vreemd, maar ook wij tuinen houden ervan om met de mode mee te doen. Dus hierbij weer een artikel over mode voor tuinen. Verleden keer heb ik jullie laten zien hoe mooi je er als tuin uit kunt zien in de herfst (zie het artikel over herfstmode voor tuinen hier op mijn blog). Dit keer zal ik jullie tips geven hoe je je als tuin in de winter kunt kleden om er in dit wat kleurloze seizoen toch aantrekkelijk uit te zien. 


Kleding:
Het belangrijkste kledingstuk voor de tuin in de winter is natuurlijk de sneeuwwitte mantel.















Op momenten dat er geen sneeuw naar beneden komt, zul je genoegen moeten nemen met houtbruine kale takken. Als je in staat bent om die goed de lucht in te steken zodat ze een prachtige achtergrond krijgen van witgrijze wolken of witte wolken in een blauwe lucht, is dat ook heel mooi.











Schoenen:
Bij gebrek aan voeten die je in een paar schoenen kunt steken, verfraaien tuinen in plaats daarvan hun bodem in de winter met een paar glazen ijs-muiltjes. Deze zijn heel mooi als je ze draagt in je vijver.


Maar je kunt ook iets anders proberen, er is keus genoeg. Wat denk je van ijs-pumps of ijs-klompen, of misschien houd je liever je ijs-pantoffels aan. Verder kun je in dit materiaal natuurlijk prachtige patronen maken zodat elk paar ijs-schoentjes zijn eigen uitstraling krijgt.




Mocht het niet gaan vriezen, dan kun je natuurlijk nog altijd jezelf trakteren op een paar schitterende groenblijvertjes om je grond op te fleuren.


Ook heel apart, je ziet het niet vaak, is een paar paddenstoelen op je grond in de winter. Ja, ik weet het, de meeste tuinen dragen dit in de herfst. Maar ik dacht, ach, laat ik eens gek doen en dit juist aantrekken in de winter. Het is mijn eerste paar paddenstoelen. Ik heb nog niet eerder paddenstoelen aan gehad, dus wat vind je ervan? (Eindelijk heb ik paddenstoelen, hoera!)


Sieraden:
Mooie sieraden voor een tuin in de winter zijn natuurlijk katjes, rood of geel. En als je niet kunt kiezen, dan neem je ze toch allebei!










Accessoires:
En om het helemaal af te maken nog wat accessoires. Natuurlijk geen tas of sjaal, dat staat zo raar bij tuinen. In plaats daarvan kun je beter wat winterbloeiers nemen zoals de mahonia, een kerstroosje (of is het nu een lenteroosje?) of een paar winterviooltjes.











Dat was het weer voor deze keer. De volgende keer komt er weer een artikel over een dier. Omdat vogels op dit moment de enige dieren zijn die mij bezoeken, want de rest van de dieren ligt een winterslaap te doen, gaat het alweer over een vogeltje. Een heel lief vogeltje. Ja, dit keer echt. Hoewel, lief? Daar kun je toch vraagtekens bij zetten want..............,  maar dat lees je wel de volgende keer.

(Elke zaterdag om 17.00 uur komt er een artikel online.)

Groetjes van het paradijsje van Jane.


Trouwens, weet iemand toevallig welke paddenstoelen er bij mij uit de grond zijn gekomen, stuur dan alsjeblieft een berichtje, want omdat dit de 1e paddenstoelen zijn die ik heb gekregen, weet ik er nog helemaal niets vanaf en als je gaat kijken op internet (of in paddenstoelen boeken) dan weet je niet wat je ziet............  Er zijn zoveel paddenstoelen, hoe moet je daar in vredesnaam wijs uit worden? Dus weet jij het, vertel het mij dan, alsjeblieft?


Update kerstrozen:
Heb ik jullie net verleden week verteld dat die 5 kerstrozen/lenterozen (wat het ook mogen zijn) al jaren bij mij staan, maar nooit bloemen hebben gekregen en wat denk je? Ze hebben vast mijn artikel gelezen want opeens komen er bloemen aan!

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat er toch bloemen aan de kerstrozen komen.
    En het weer zat mee: je tuin raakte mooi aangekleed, en dat levert altijd weer sfeervolle foto's op. Voorlopig wintert het nog wel even lichtjes door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had dit artikel al helemaal klaar zonder sneeuwverhaal erbij omdat het maar niet ging sneeuwen bij mij. Ik was dus best wel blij dat er eindelijk iets wits uit de lucht kwam vallen en ik dat er nog snel bij kon plaatsen, want met die mooie sneeuw-plaatjes erbij is het natuurlijk wel leuker. De sneeuw is bij mij trouwens maar 1 dag blijven liggen.

      Verwijderen
  2. Mijn tuin toont zich natuurlijk weer van haar oerkonservatieve kant.
    Wit moet het zijn. Gewoonweg wit. Witte muts, witte sjaal, witte mantel, witte sokken en dito schoenen. Drievoudig wit zo dik het maar kan.Wat niet witbedekt is blijft naaktzwart. Alleen de rode zwembroek verraadt de om de berk dansende specht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wit is natuurlijk heel mooi, vooral met een prachtig patroontje van vogelpootjes erop. En die specht heeft dus blijkbaar al de zomer in zijn hoofd. Een zwembroek in dat weer, brrrr, moet er niet aan denken!

      Verwijderen