Over mij

Dit blog is geschreven door een tuin. Een kleine wilde natuurlijke tuin. In dit blog schrijft die tuin over alles wat hij mee maakt. Ook zul je in dit blog de belevenissen van de eigenaresse van deze tuin aantreffen. Haar naam is Jane. De tuin is haar paradijsje: Jane's paradijsje.

Het doel van dit blog is om kennis over te dragen, ervaringen te delen en iedereen die het leest enthousiast te maken
om ook op een natuurlijke manier met planten en dieren in je tuin om te gaan.

Het paradijsje van Jane: De enige tuin die zijn eigen blog heeft.

zaterdag 21 februari 2015

Dagboek van een tuin #2: Winterwerkzaamheden

Hier bij mij in de straat wordt er van de lente tot de herfst 24 uur per dag in de tuinen gewerkt. Want alles moet er piekfijn uitzien. Het is hier dan ook altijd vreselijk druk met druk werkende mensen. Maar zodra de winter begint, zie je niemand meer. Alle tuinen liggen er stil en verlaten bij. Geen mens komt nog zijn huis uit. Nou ja, alleen als het heeft gesneeuwd, want dan komen alle bewoners, als ware zij kakkerlakken, tegelijk uit hun huizen gekropen om met zijn allen fanatiek de sneeuw weg te scheppen van paden en stoepjes. Na al dit werk zijn alle paden en de gehele stoep hier in de straat helemaal sneeuwvrij. Behalve die van Jane dan. Want Jane doet helemaal niets aan die sneeuw. Haar pad en het deel van de stoep dat langs mijn zus de voortuin ligt, zijn dan ook nog de enige plekken waar je over de sneeuw heen kunt lopen. Dat heb je met die vreemde gasten zoals Jane, die rare types die alles anders doen dan alle anderen. Jane doet dus niet mee met die sneeuwschepperij. In plaats daarvan is zij, als enige,  juist wel tijdens de winter druk bezig in haar tuin. In mij dus. Want zoals jullie weten ben ik de tuin van Jane. Ik ben haar paradijsje en daar ben ik best wel trots op. En vandaag ga ik jullie, in dit dagboek van een tuin, vertellen welke werkzaamheden mijn eigenaresse Jane bij mij verricht in de winter.


Vogels voeren:
Elke dag komt Jane een rondje door mij heen maken. Ja, zelfs als het regent of als er sneeuw ligt. Want Jane moet mijn gasten voeren. De vogels dus. Omdat er enorme zwermen vogels in mij landen en daar hun buik vol eten, moet er elke dag een flinke voorraad voer aangevuld worden. En daar is Jane altijd elke ochtend weer druk mee. De meeste gasten zitten al trouw te wachten op de takken van mijn struiken, op de schutting of op het dak van het huis totdat Jane klaar is. Behalve merelkereltje dan, want die loopt als een kipje zonder kop de hele tijd achter Jane aan totdat zij zijn druifjes heeft neergelegd. En dat vindt Jane zo leuk, dat zij altijd pas de druiven als laatste neerlegt. En als Jane naar binnen gaat en de tuindeur nog niet eens achter zich heeft dicht gedaan, vallen al die wachtende vogels massaal aan op het door Jane neergelegde voer. Wat zijn ze dit jaar toch hongerig.

zonnebloempitten en mezenbollen in een mandje op de tuintafel

Winterbescherming controleren:
Ook een dagelijks ritueel is het controleren of de winterbescherming nog in orde is (zie het artikel over winterverzorging van de tuin hier op mijn blog). Hooi- en strolagen worden zo nodig aangevuld, afgezakte winterjasjes worden weer omhoog gehesen en als het erg vriest worden erg vorstgevoelige planten in pot voor de nacht binnen gezet en gaan overdag weer naar buiten. Gelukkig is de winter dit jaar niet erg streng, (die winterbescherming had wel achterwege kunnen blijven!) dus veel werk is het eigenlijk niet deze winter.

stapeltje broodkruimels
bergje havermout

fruit en zaden voor de merels

Snoeien:
Als je een wilde natuurlijke tuin bent, en alle planten dus lekker mogen groeien zoals ze willen, maar je wel een tuin tussen andere tuinen bent en de eigenaren van deze tuinen helemaal niet van een wilde tuin houden en jouw over de schutting heen groeiende planten, struiken en bomen helemaal niet zien zitten, zal er gesnoeid moeten worden. Ook als planten elkaar gaan overwoekeren, moet er soms ingegrepen worden. En dat snoeien kun je vaak het beste doen in de winter, zolang het tenminste niet vriest. Jane komt zelf bij mij de dunne takken van de struiken wegknippen. Als er dikkere takken geknipt/gezaagd moeten worden, dan moet Tarzan weer even lief aangekeken worden. Na al dat snoeiwerk voel ik me altijd enorm kaal, maar ja, dat hoort er ook bij als je een tuin bent.


bakje nootjes voor de mezen, veilig achter tralies
de zaden gaan erin als koek



















Bladeren van terras afvegen:
Ik heb een terras van hout. Die wordt erg glad zodra het gaat regenen. Sneeuw, hagel en ijzel maken het nog gladder. Maar het ergste is als er bladeren op gaan liggen rotten. En Jane wil liever niet uitglijden met de kans op botbreuken, want dokter- en ziekenhuisbezoeken ziet ze natuurlijk helemaal niet zitten. Maar als je een wilde tuin bent en je eigenaresse laat de bladeren lekker in de borders liggen en deze worden door de wind op je terras geblazen, dan zul je daar regelmatig aandacht aan moeten schenken. Jane heeft een bezem, dus je zou denken dat ze dan even het terras komt schoon vegen. Maar nee hoor, Jane doet het natuurlijk weer anders dan alle anderen. Want zij veegt elke dag het terras schoon met haar voet! Met haar voet duwt zij de bladeren van het terras weer terug in de borders. Tja, even met een voet het terras schoon schrapen als je toch bezig bent om de vogels te voeren, waarom ook niet? Die Jane, die moet het altijd weer anders doen.

vetbol onder een kapje
gevulde kokosnoot

pindakaaspotje beveiligd tegen grote snoepers


Bemesten:
Aan het eind van de winter is het tijd voor het bemesten van je tuin. Vroeger kwam Jane dan met een grote emmer met koemestkorrels bij mij en gooide overal handenvol van dat stinkend goedje op de grond. Tegenwoordig gaat het anders. Jane laat alle bladeren in de herfst bij mij liggen, gebruikt een mulch op de bodem die langzaam weg rot en vrij voedzaam is en heeft sinds enige tijd een compostvat. Je eigen compost over je border en groentetuin uit kunnen strooien is natuurlijk geweldig. Die emmer met koemestkorrels, die zien we niet meer terug.

pindaslinger voor de (Vlaamse) gaai

vetblok in vetblokhouder op de grond zodat iedereen er bij kan

Dat was het weer voor deze keer. De volgende keer krijgen jullie weer een artikel over een vogel. Ja, ik weet het, het wordt eentonig, al die vogels. Maar ja, andere dieren zijn hier op dit moment niet bij mij aan het rondscharrelen, dus ja, weer een vogel.

(Elke zaterdag om 17.00 uur komt er een artikel online.)

Groetjes van het paradijsje van Jane.


Trouwens, welke werkzaamheden verrichten jullie in de winter in de tuin? Willen jullie dat met mij delen, schroom dan niet om een berichtje te plaatsen.

6 opmerkingen:

  1. Mijn werkzaamheden in de winter:
    6h15: schoolkinderen wekken
    6h20: houtkachel aansteken
    6h25: broodjes smeren
    6h35: nog eens wekken
    7h00: "jullie gaan de bus missen !!!!"
    7h10: stress aflaten
    7h30: ontbijten
    8h15: weer- en nieuwsberichten online lezen
    8h45: Woelmuizenier et al. bekijken
    ----------------
    10h30: brandhout zagen, klieven, opladen, afladen, enz.. ad infinitum
    17h15: koken
    18h00: gezamenlijk eten
    19h00: "wie doet de afwas?"
    Daarna recreatie tot middernacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, wat moet jij hard werken zeg! En dat in de winter waarin je toch juist een winterslaap moet houden. Ben benieuwd hoe druk je het wel niet hebt als het straks lente wordt.

      Verwijderen
    2. Werken? Only fools and horses.
      Mijn 'winterslaap' hou ik in augustus: dolce far niente, maar daarna ben ik blij dat er weer iets te doen valt (oogsten enz..)
      De rest van het jaar, zeg 11 maanden, doe ik wat ik graag/moet doe(n).
      It's my life.

      Verwijderen
  2. Mijn "boomkonijn" heeft mij te veel bezig gehouden, daarom ben ik hier nu pas ;-)
    De vogels hebben het maar goed bij jou, vooral dat merelmannnetje, die op zijn druifjes wacht, vind ik heel grappig. Je zorgt goed voor de vogels en dat vertellen ze door, vandaar dat je zoveel gasten hebt.
    Hier is het ook zo, de winter is echt niet zo streng, maar ze eten me de oren van het hoofd, en ik ben ook dagelijks bezig zo nodig de voorraden aan te vullen.
    Maar in de winter werk ik zo min mogelijk in de tuin, veel te koud nog... brr. Wel doe ik dagelijks even de ronde, om te kijken of er nog iets leuks te zien is.
    Maar langzamerhand komen er weer klusjes aan, wat snoeien, wat oude stengeltjes in stukjes knippen. Ik verlang echt naar temperaturen van boven de 10 graden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een beetje warmte doet ons altijd weer goed na de winter. Of die winter nu streng is geweest of niet, je verlangt altijd weer naar de lente.

      Verwijderen
  3. Hoe ervaren jullie de vele regenval hier in het westen behoorlijk veel van dit natte spul de tuin krijgt het behoorlijk voor de kiezen, maar tevens een uiltieme test welke planten tegen dit natuur geweld zijn opgewassen want het heeft hier behoorlijk huisgehouden wat betreft de storm nu heb ik een wilde tuin dus alles hoeft er niet zo netjes bij te staan maar toch zet ik de planten recht zodat de gevleugelde vriendjes er nog wat aan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen