Over mij

Dit blog is geschreven door een tuin. Een kleine wilde natuurlijke tuin. In dit blog schrijft die tuin over alles wat hij mee maakt. Ook zul je in dit blog de belevenissen van de eigenaresse van deze tuin aantreffen. Haar naam is Jane. De tuin is haar paradijsje: Jane's paradijsje.

Het doel van dit blog is om kennis over te dragen, ervaringen te delen en iedereen die het leest enthousiast te maken
om ook op een natuurlijke manier met planten en dieren in je tuin om te gaan.

Het paradijsje van Jane: De enige tuin die zijn eigen blog heeft.

zaterdag 30 augustus 2014

Test #1: Welke tuin past bij jou?

Ik ben een tuin. Maar niet zomaar een tuin. Ik ben heel bijzonder. Maar dat heb ik jullie al eerder verteld. Wat ik nog niet verteld heb, is dat ik een slimme tuin ben, want ik heb een studie gedaan in de menskunde. Mijn eigenaresse Jane en haar dochter heb ik langdurig bestudeerd en ook heb ik stiekem tussen de planken van de schutting door naar de eigenaren gekeken van mijn collega-tuinen. Tenslotte ben ik afgestudeerd en nu ben ik de enige tuin die een expert is op het gebied van de mens. En daarom ben ik bevoegd om testen bij mensen af te nemen. En vandaag ga ik jullie een test laten doen waarmee mensen kunnen ontdekken welke tuin bij je past. Veel plezier met de test.

De vragen:

1. Je hebt een dag vrij en hebt besloten dat je deze dag in je tuin gaat doorbrengen. Wat doe je?
A. Je boent alle tegels, trekt elk onkruidje dat je kunt vinden uit de grond, maait het gras en knipt elk grassprietje dat nog te lang is weg met een schaartje, haalt alle blaadjes die er niet goed meer uit zien uit je planten en pakt elk takje, blaadje of ander plantonderdeel wat er op de aarde ligt van de grond. Aan het eind van de dag ziet je tuin er weer super netjes uit (hoewel je eigenlijk geen verschil met de vorige dag kunt zien, want toen heb je ook alle bovenstaande dingen gedaan en de dag daarvoor ook. Eerlijk gezegd, doe je alle bovenstaande dingen elke dag. Tja, de buren mogen niet denken dat je je tuin verwaarloost natuurlijk.)
B. Je springt in je zwembad en zwemt wat baantjes, daarna ga je een partijtje tennissen op je tennisbaan en als laatste ga je liggen zonnen op je zonneterras. Aan het eind van de dag ga je nog lekker barbecueën.
C. Je gaat naar een tuincentrum waar je heel veel planten koopt. Er zijn ook zoveel mooie planten. Bij thuiskomst besef je dat je niet precies weet wat de behoeftes zijn van de planten die je gekocht hebt zodat je ook niet goed weet waar je welke plant moet neerzetten. Dus je plant ze zomaar ergens en hoopt er het beste van. Aan het eind van de dag ben je eigenlijk niet echt tevreden met het resultaat.
D. Je pakt je vergrootglas en fototoestel en gaat je tuin in om daar uren rond te brengen met je te verwonderen over alles wat je daar ziet. Je ziet kikkers springen rond je vijver, allerlei vlinders rondvliegen in je tuin, hoe mooi de nerven in een blad van een struik zijn, hoe schitterend een besje kan glimmen, je luistert met plezier naar het vogelgekwetter van alle vogels die ondertussen je tuin bezoeken en snuift de geur op van diverse bloeiende planten. Aan het eind van de dag voel je je compleet ontspannen en gelukkig.

2. Je zit in je tuin. Opeens landt er een merel op je terras. Wat doe je?
A. Je gooit een steen naar zijn kop, want je wilt geen vogels in je nette tuin. Vogels poepen de hele boel onder, zingen je 's ochtends vroeg al wakker, eten de bessen uit je struiken en maken rommel als ze op zoek gaan in je netjes opgeruimde border. Dat wil je allemaal niet, dus weg met die vogels.
B. Je gooit een korst brood voor zijn neus. Vogels zijn best leuk. Daarna concentreer je je weer op je smartphone.
C. Je bent blij dat er een vogel in je tuin wilt komen. Je gaat direct naar een winkel en koopt een voerhuisje dat je kunt ophangen, een vogelbadje en een nestkastje. Misschien blijft hij nu in je tuin.
D. Je kijkt naar de vogel en ziet hoe hij de bessen uit je struik eet, een bad in je vijver neemt, wormen uit je border haalt en opeet en een zonnebad neemt. Tenslotte komt hij nog naast je op je tuinbankje zitten om de druifjes die je voor hem klaargemaakt hebt van het schoteltje te halen.

3. Je loopt op een zomeravond je tuin in en je ziet uit je ooghoeken iets bewegen op de grond. Je kijkt wat het is en het blijkt een pad te zijn. Wat doe je?
A. Je gilt de hele buurt bij elkaar en rent krijsend je huis in. Je haat padden. Dat zijn enge vieze beesten.
B. Je trekt handschoenen aan en pakt de pad op en brengt hem je tuin uit. Padden hebben niets te zoeken in je tuin.
C. Je pakt de pad op en brengt hem naar je vijver. Daar doe je hem in het water. Padden horen in de vijver. Toch? Of niet?
D. Je kijkt geboeid toe hoe hij rond kruipt in je tuin, een slakje opeet, bestudeert hem uitgebreid tot je verbaasd ontdekt dat je de tijd vergeten bent en het ondertussen al helemaal donker is geworden.

4. Op een dag kom je in je tuin en ontdekt dat er luizen zitten in je favoriete plant. Wat doe je?
A. Je pakt onmiddellijk de gifspuit. Weg met dat ongedierte!
B. Je rukt de plant uit de grond. Je houdt toch niet zo van planten in je tuin.
C. Je spuit afwasmiddel over de luizen, want je hebt ooit eens gehoord dat luizen daar niet van houden. Nu maar hopen dat die informatie klopt. Kunnen planten eigenlijk wel tegen afwasmiddel?
D. Je laat ze lekker zitten en geniet van de miertjes die de luizen melken en de musjes die de luizen opeten.

5. Je ziet in je tuin een paar brandnetels staan. Wat doe je?
A. Je bent compleet overstuur. Brandnetels in jouw tuin! Wat een ramp! Je haalt er meteen een tuin-expert bij, want dit kan niet.
B. Je stampt ze plat en rukt ze uit de grond. Weg met die planten. Verbaasd kijk je vervolgens naar je handen die opeens pijn doen. Auw, dat weet je ook weer. Brandnetels doen pijn.
C. Je trekt tuinhandschoenen aan en haalt de brandnetels uit de tuin. Je vraagt je af wat je verkeerd doet in je tuin omdat er nu opeens brandnetels staan. Misschien moet je iets met de aarde doen om te zorgen dat er geen brandnetels meer willen groeien. Wellicht kalk strooien of zo?
D. Lekker laten staan tot ze groot genoeg zijn. Dan kun je ze oogsten en er lekkere brandnetelsoep van maken. Jammie!

6. Er kruipen slakken in je tuin rond en die eten je planten op. Wat doe je?
A. Slakken kruipen niet in jouw tuin rond, want je strooit slakkengif, dus alle slakken zijn dood.
B. Je stampt ze plat en glijdt vervolgens uit door het slakkenslijm aan je schoenen.
C. Je gaat een slakkenval maken. Had je niet ergens gelezen dat dit met alcohol moest? Was het nu wijn of bier?
D. Tussen je planten heb je bepaalde inheemse planten (zeg maar onkruid) laten groeien waar slakken van houden, dus zij mogen dat best opeten. Hoef je zelf dat onkruid niet uit de grond te trekken. Planten die opgegeten worden door slakken heb je bewust niet in je tuin geplant. Verder vind je slakken in je tuin wel fijn, eigenlijk zijn ze heel mooi en ze zijn ook nog voer voor je padden.

7. Je ziet een plant in jouw tuin die helemaal slap hangt. Wat doe je?
A. In paniek een tuinman bellen. Daar moet snel iets aan gedaan worden. Stel je voor dat de buren het zien, dan denken ze straks nog dat je je tuin niet verzorgt.
B. Direct uit de grond rukken. Wat moet je er anders mee.
C. Mest geven. Die arme plant heeft waarschijnlijk honger.
D. Water geven. De plant heeft gewoon dorst. Wat water erop en het probleem is opgelost.

8. Wat is jouw mening over insecten?
A. Vieze enge beesten die je direct moet bestrijden als ze in je tuin komen.
B. Vlinders zijn wel leuk, maar verder houd je niet van insecten.
C. Wel interessant, maar je weet er niet veel vanaf.
D. Prachtige beestjes, je kan er wel uren naar kijken.

9. Zijn wormen welkom in jouw tuin?
A. Natuurlijk niet. Geen enkel dier hoort in mijn tuin en zeker niet die glibberige wormen.
B. Nee, dat hoeft niet voor jou. Als je gaat vissen haal je wel wormen in de dierenwinkel.
C. Ja, want vogels eten wormen en je wilt graag vogels in je tuin.
D. Natuurlijk zijn wormen welkom. Ze zijn goed voor de planten want ze beluchten de bodem, vogels eten wormen op en je vindt wormen leuke beestjes.

10. Hoe zie jij je struiken het liefst?
A. Prachtig gesnoeid in een bolvorm of zo.
B. Ik kijk nooit naar struiken.
C. Weet ik eigenlijk niet. Moet je stuiken niet af en toe snoeien of zo? Maar wanneer?
D. Zo natuurlijk mogelijk. Laat ze maar lekker groeien zoals ze willen. Alleen als ze elkaar overwoekeren snoei jij ze.


De antwoorden:

Tel alle A's, B's, C's, en D's bij elkaar op. En kijk hieronder voor de uitslag.


De uitslag:

Je hebt het meeste A ingevuld:
Ik begrijp niet goed waarom je deze test hebt gedaan, want jij weet allang welke tuin bij jou past. Een perfect gestyled, opgeruimde, schone en nette tuin waarin alle planten er precies zo uit zien als jij wilt, er geen enkel onkruid te zien is, de aarde om de planten mooi zwart en leeg is en er geen dier te zien is. En zo'n tuin heb je dan ook. Helemaal niets mis mee, als dat is wat je wilt. Geniet van je tuin. Misschien kun je eens nadenken over een verhuizing naar de straat waarin Jane woont, want Jane's buren zouden dolgelukkig zijn als jij hier zou komen wonen. Je bent precies zoals zij. Ik kan je maar 1 advies geven en dat is: Stop met het lezen van mijn blog, want dat moet een echte kwelling voor jou zijn, want een tuin zoals ik ben, is voor jou een afgrijselijke nachtmerrie. Je zult op dit blog niets vinden wat je leuk of interessant vindt. Dus wees lief voor jezelf, klik mij weg en kom nooit meer terug.

Je hebt het meeste B ingevuld:
Waarschijnlijk weet je al wel, dat tuinieren niets is voor jou. Je hebt geen belangstelling voor planten of dieren. Maakt helemaal niet uit. Er zijn zoveel andere zaken in de wereld waar je ook van kan genieten. Geniet daar maar van. Je kunt je tuin het beste zo eenvoudig mogelijk inrichten. Bijvoorbeeld met een zwembad of een tennisbaan of een groot zonneterras. Misschien dat je toch wilt proberen iets met planten te doen? Dan zou je een paar potten met planten op je terras kunnen neerzetten. Of een klein stukje van je terras opofferen om daar wat planten te planten. Dit kun je het beste door iemand laten doen die wel ervaring met tuinieren heeft zodat je iets krijgt waar je niet teveel onderhoud aan hebt. Waarom je mijn blog leest, dat weet ik niet. Van mij mag je mijn blog blijven lezen hoor. Misschien dat je het toch wel leuk vindt om in elk geval iets over planten en dieren te lezen en wie weet kan ik je interesse daarin nog wel aanwakkeren. Of misschien moet je alleen maar lachen om de onzin die ik schrijf, dat is ook goed. Je bent welkom op mijn blog en ik wens je veel plezier met het lezen van mijn artikelen.

Je hebt het meeste C ingevuld:
Jij houdt van planten en dieren en bent graag bezig in je tuin. Maar je weet nog niet precies hoe dat tuinieren gaat. Welke tuin voor jou geschikt is, is nog niet helemaal duidelijk. Misschien ben je net verhuisd van een flat naar een huis met een tuin en moet je alles nog leren. Of had je vroeger andere dingen waar je in geïnteresseerd was en wil je nu wel eens weten hoe tuinieren je bevalt. Misschien is het handig om tuinboeken te lezen en eens rond te kijken op het internet. Er is veel informatie te vinden over de planten die je in je tuin zou kunnen neerzetten of de dieren die je kunt lokken. Op mijn blog kun je de ervaringen van Jane met tuinieren, planten en dieren lezen. Wellicht leer je er iets door, maar vooral zul je je gesteund weten door het feit dat Jane ook maar iemand is als jij die gewoon met vallen en opstaan probeert te leren hoe je het beste met je planten en dieren in je tuin omgaat. Die ook fouten maakt en dan gewoon weer opnieuw begint. Het beste advies dat ik je kan geven is: Maak je niet druk over wat er fout kan gaan, laat de natuur gewoon zo veel mogelijk haar gang gaan en stuur alleen bij als dat echt nodig is. En verder gewoon lekker genieten van je tuin. Net als Jane.

Je hebt het meeste D ingevuld:
Ook voor jou was deze test eigenlijk niet nodig. Want ook jij weet precies welke tuin bij jou past. Een wilde natuurlijke tuin natuurlijk! En ik hoop dat je deze tuin ook hebt. En dat je er net zoveel plezier aan beleeft als Jane. En dat je ergens woont, waar je gewoon deze tuin kunt hebben zonder dat anderen om je heen daar bezwaar tegen hebben. Dat je je tuin niet hoeft te verstoppen, maar gewoon met hem kunt pronken. Mocht je nog eens een keertje willen verhuizen, kom dan alsjeblieft hier in de straat wonen. Jane zou dolgelukkig zijn, want jij bent precies zoals zij. En dan zou ze hier niet meer de enige zijn met een tuin zoals ik ben. Zeg, misschien wil jouw tuin wel vriendjes met me worden? Ik ben namelijk best wel eens een beetje eenzaam hier tussen al die opgedirkte tuinen, snap je? Ze willen nooit met me praten, want ze voelen zich te goed voor mij. Misschien kun je mij af en toe eens een berichtje sturen? En je blijft toch zeker mijn blog wel lezen, want dit blog schrijf ik speciaal voor jou.

Dat was het voor vandaag. De volgende keer ga ik weer iets schrijven over een dier. Namelijk de vlinder. Een dier waar iedereen van houdt. Al worden zijn baby's aan alle kanten van kant gemaakt. Waarom doen mensen dat? Hoe kunnen er nieuwe mooie vlinders in je tuin komen als ze geen kinderen mogen maken. Dat vind ik nou toch zo..........mmm, dat vertel ik je dus de volgende keer.

(Elke zaterdag om 17.00 uur komt er een artikel online.)

Groetjes van het paradijsje van Jane.


Trouwens, mocht je door deze test (en vooral door de uitslag) helemaal over de rooie zijn en mij willen uitschelden, hou je dan niet in en stuur me maar gewoon een berichtje. Het zou fijn zijn om een compliment te krijgen, maar kritiek verstop ik me ook niet voor hoor. Dus laat me maar gerust weten wat je van mijn artikel vindt.


Update appelboom: 
Zoals ik verleden week verteld heb, zitten de bovenste bladeren van onze appelboom vol met groene luizen. Althans, ze zaten vol met groene luizen, want die groene luizen zijn blijkbaar ergens anders heen verhuisd en nu zitten er zwarte luizen op. De mieren vinden dat geen probleem, want luizen zijn luizen of ze nu groen of zwart zijn. Deze zwarte luizen maken ook lekker zoet spul. Dus de mieren lopen nog steeds tussen de luizen rond om te melken. Maar waar zijn nou die groene luizen gebleven? Weggejaagd door de zwarte? Of zouden de zwarte luizen jongen van de groene zijn? Of krijgen de groene luizen in de zomer soms een zwart kleurtje? Hun zomerkleed? Of zijn ze verbrand door de zon? De natuur stelt je elke keer weer voor raadsels.

6 opmerkingen:

  1. Deze tuin mag bij flair als redactrice gaan werken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee! Het paradijsje van Jane, de enige tuin die zijn eigen geld verdient.

      Verwijderen
  2. Ik heb je genomineerd voor de sunshine blogger award! Meer informatie vind je op mijn blog. (happyblogxx.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik ben zo blij, dat ik er direct een artikel over heb geschreven.

      Verwijderen