Over mij

Dit blog is geschreven door een tuin. Een kleine wilde natuurlijke tuin. In dit blog schrijft die tuin over alles wat hij mee maakt. Ook zul je in dit blog de belevenissen van de eigenaresse van deze tuin aantreffen. Haar naam is Jane. De tuin is haar paradijsje: Jane's paradijsje.

Het doel van dit blog is om kennis over te dragen, ervaringen te delen en iedereen die het leest enthousiast te maken
om ook op een natuurlijke manier met planten en dieren in je tuin om te gaan.

Het paradijsje van Jane: De enige tuin die zijn eigen blog heeft.

zaterdag 1 november 2014

Outfit van het seizoen #1: Herfstmode voor tuinen

Ik ben een tuin. Dus als je denkt dat ik het in dit artikel, dat over herfstmode gaat, ga hebben over die lappen die jullie mensen om je lichaam heen dragen, of dat ik hier iets ga schrijven over die glinsterende dingen die jullie om je nek doen of in je oren stoppen, of dat ik tips ga geven over die voorwerpen die mensenvrouwen over hun arm of schouder hangen en waarin allerlei troep zit dat jullie toch niet nodig hebben maar wat jullie perse toch mee willen sjouwen, dan denk je dat verkeerd. Want dit artikel gaat niet over jullie modegrillen, maar over de onze. Herfstmode voor tuinen. Ja, ook wij tuinen doen aan de mode mee. Wij willen namelijk ook mooi zijn. De meeste tuinen zijn natuurlijk van zichzelf al prachtig, maar voor die tuinen die toch nog iets meer aan hun uiterlijk willen doen dan hun collega's, hierbij wat tips om jezelf nog aantrekkelijker te maken.


De kleuren voor herfst 2014:
Deze kleuren zijn helemaal in dit najaar. Elke tuin zou 1 of meerdere van deze kleuren moeten dragen, dan hoor je er helemaal bij.

Abrikozenboom-geel
Salix-bruin

Bosbes-rood
Krentenboom-oranje
Vijg-geelgroen
Aardbei-mixedcolors











De voettrends voor herfst 2014:
Hoewel tuinen geen voeten hebben zoals mensen, en dus geen schoenen dragen, kunnen wij onze bodem zeker verfraaien met deze voettrends. Echte musthaves voor trendy tuinen.

Meerdere gele bladeren op geribbeld hout
Een enkel gekleurd afgevallen blad
Een stapel hazelnoten

Een aantal Oost-Indische-kers-zaden
Een bergje verdwaalde kastanjes

 
De sieraden voor herfst 2014: 
Hoewel wij tuinen geen oren, hals, pols of vingers hebben om iets in of omheen te hangen, hebben wij genoeg andere onderdelen die we in de herfst kunnen versieren. Deze sieraden maken onze herfstoutfit helemaal af.

Vlier-kralen
Rozenbottel-knopjes
Bergthee-parels









Appels en peer-hangers


De accessoires voor herfst 2014:
Riemen, tassen, sjaals en hoeden zul je bij ons tuinen niet aantreffen. Maar onderstaande accessoires passen perfect in de herfst bij iedere tuin die modebewust wil zijn.

Een wilde bos bijna uitgebloeide bloemen
Grashalmpjes
Kogeldistel-zaden



Dat was het weer voor deze keer. De volgende keer ga ik weer iets schrijven over een dier. Dit keer ga ik het hebben over kikkers. Zoals iedereen vast wel weet, gaan kikkers in de herfst op zoek naar een plek om een winterslaapje te doen en dat doen ze dus ook bij mij en dan............maar dat vertel ik jullie pas de volgende keer.

(Elke zaterdag om 17.00 uur komt er een artikel online.)

Groetjes van het paradijsje van Jane.


Trouwens, hebben jullie nog andere mooie trends gezien voor de herfst, laat dat dan even weten in een berichtje, want ik wil altijd volledig naar de laatste mode gekleed gaan, jij toch ook?


Update herfstaster:
Nou, over de asters heb ik geen update. Maar ik kan jullie wel vertellen dat ik mijn eigenaresse Jane al weer een paar keer heb gezien. Omdat de spinnen bij mij ondertussen al allemaal opgegeten zijn door die zwerm vogeltjes die ik te hulp heb geroepen, komt Jane nu weer regelmatig bij mij rondlopen. Maar weet je, ik ben zo bang dat ze mij zal gaan vernietigen dat ik haar niet durf aan te spreken. Ik ben bang wat ik dan te horen krijg. Dat er iets aan de hand is dat weet ik wel zeker, want Jane staat regelmatig rond te kijken alsof ze iets in mij wil veranderen. Deze blik ken ik, want die heeft ze wel vaker en betekent altijd dat ze daarna weer 1 of ander zot idee heeft wat ze weer wil uitvoeren bij mij, zoals opeens een border maken of beelden in mij neerzetten of een middellands zeegebiedje maken. Maar nu zou het wel eens een totale vernietiging van mij kunnen zijn, want zoals jullie verleden week gelezen hebben in het artikel over herfstasters, gaan Jane en Tarzan een heleboel bij mij weghalen. Het is niet leuk om in angst te leven. Ik hoop maar dat ik gauw te horen krijg wat ze van plan zijn. Als ik dan toch gesloopt moet worden, dan kan ik het maar beter zo snel mogelijk weten, toch? Nou ja, misschien weet ik volgende keer meer. En dan zal ik het jullie direct vertellen,
.......als ik er dan tenminste nog ben.........

4 opmerkingen:

  1. Mijn tuinbewoners zijn tamelijk konservatief en nemen genoegen met donkerbruine houtsnippers, gelig berken- resp. wilgenblad. Zelfs in de lente kijken ze nog uit naar een nieuwe neerdwarrelende bruine eikebladbedekking De meesten verkruipen zich onder een geweldige laag hooi hoewel het nog niet eens vriest. De zwarte appelbes tooit zich met zwarte kraaltjes, de sneeuwbes verkiest dan weer rosa. Alleen de Oost-indische kers weigert nog steeds haar zomertooi af te leggen alsook de tageten en de goudsbloemen. Voor de late herftskoopjes gaan ze wel weer te laat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw tuin (zoals je hem beschrijft) doet mij denken aan Jenson Button. Stoer, sterk, mannelijk (moet ook wel als formule 1 coureur) en beslist heel aantrekkelijk. Maar dan wel met een vrouwelijke toets, het sneeuwbes roze. (Jenson draag een roze helm op het hoofd tijdens de races, ter ere van zijn overleden vader die altijd roze overhemden droeg).

      Verwijderen
  2. Leuk. Maar nu hoop ik maar dat de tuin intact kan blijven, al hoort zo nu en dan wat bijstellen en veranderen er wel bij... Hou Tarzan in de gaten ;-)
    Als ik slechts een minibalkonnetje zou hebben, dan zou ik een zo groot mogelijke bak neerzetten en daar een mini-wild-biotoopje van maken....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas gaat er inderdaad iets veranderden in de tuin. En de tuin zal het niet leuk vinden. Maar soms heb je ruimte nodig voor noodzakelijke zaken en dan moet (een stukje van) de tuin het veld ruimen (zucht). Maar Tarzan is niet degene die dit bedacht heeft hoor. Hij is wel degene die mij er mee gaat helpen.

      Verwijderen