Over mij

Dit blog is geschreven door een tuin. Een kleine wilde natuurlijke tuin. In dit blog schrijft die tuin over alles wat hij mee maakt. Ook zul je in dit blog de belevenissen van de eigenaresse van deze tuin aantreffen. Haar naam is Jane. De tuin is haar paradijsje: Jane's paradijsje.

Het doel van dit blog is om kennis over te dragen, ervaringen te delen en iedereen die het leest enthousiast te maken
om ook op een natuurlijke manier met planten en dieren in je tuin om te gaan.

Het paradijsje van Jane: De enige tuin die zijn eigen blog heeft.

zaterdag 21 maart 2015

Dier #12: De slak (Gastropoda)

In elke tuin vind je slakken. En een natuurlijke tuin, zoals ik dat ben, zit er meestal vol mee. In het voorjaar zie je ze verschijnen. En ze kunnen zich in een rap tempo voortplanten want ze zijn zowel mannelijk als vrouwelijk, dus ze bevruchten elkaar. Ze leggen een heleboel eitjes waar allemaal kleine slakjes uit komen. In de zomer zie je ze dan overal.


Slakken houden niet zo van zon. Ze komen vaak tevoorschijn als het nacht is. Hoewel je ze overdag ook wel tegenkomt, vooral na een regenbui. Ze houden van vochtige plaatsen. Vocht is goed voor hun slijm. Slakken zijn slijmerige wezentjes. Dit slijm gebruiken ze voor hun voortbeweging. Helaas laten ze een spoor van slijm achter. En dit wordt door de meeste mensen niet zo op prijs gesteld.


Verder eten ze graag je planten op. Ze hebben wel 1000 kleine hoornachtige tandjes waarmee weefsel van planten wordt afgeschraapt en daarna opgegeten. Gelukkig houden ze niet van alle planten. Dus als je verstandig bent, dan koop je alleen planten waar slakken niet van houden


Slakken hebben twee grappige voelsprietjes waar soms ook nog ogen op zitten. Deze sprietjes gebruiken ze om alles af te tasten. Als je de sprietjes voorzichtig aanraakt, zul je zien dat de slak deze intrekt. Erg grappig om te zien. Veel slakken hebben een huisje op hun rug van kalk. Slakken die dat niet hebben zijn naaktslakken.


De meeste mensen hebben een hekel aan slakken en doen er van alles aan om alle slakken in hun tuin uit te roeien. Er zijn veel methodes om slakken te verdelgen. Mijn tuinvrouwtje Jane doet dat natuurlijk niet. Van haar mogen de slakken gewoon hun ding doen hier bij mij. Slakken doen namelijk ook best heel nuttig werk omdat ze dood materiaal opruimen en deze weer als voedingsstof aan de bodem afgeven. Mocht je beslist een plant in je tuin willen zetten die geliefd is bij slakken dan kun je daar koffiedik of eierschalen om heen strooien. Dit zijn zeer diervriendelijke methodes waarbij de slak gewoon blijft leven, maar de plant ook. Bij bloembakken kun je de rand van de bak insmeren met vaseline. Slakken houden hier niet van en zullen dan je bak niet in kruipen.




Als je slakken in je tuin niet leuk vindt, kun je ook proberen je tuin vriendelijker te maken voor kikkers en padden. Die eten graag slakken, net als sommige vogels. Vooral de lijsters lusten slakken graag. Het is wel een beetje zielig om die vogels met de slakken bezig te zien, want ze zoeken eerst een steen op om daar de slak stevig op en neer te timmeren totdat hun huisje stuk is. Daarna kunnen ze de slak lekker opsnoepen.



Ik heb begrepen dat jullie mensen ook wel eens een slakje willen opeten. Sommige slakken schijnen echt een lekkernij voor jullie mensen te zijn. Misschien een idee mocht je de slakkenplaag niet langer aankunnen. Gewoon de pan in ermee. Eet smakelijk. Eh, niet aan Jane vertellen dat ik dat gezegd heb hoor, want je weet, Jane eet geen dieren en als ze hoort wat ik gezegd heb, nou, dan zwaait er weer wat voor me.



Dat was het weer voor deze keer. De volgende keer is er weer een plant aan de beurt. En welke plant dat is.............dat lees je wel de volgende keer.

(Elke zaterdag om 17.00 uur komt er een artikel online.)

Groetjes van het paradijsje van Jane.


Trouwens, vind je mijn foto's niet prachtig? Zeg nou eerlijk, zijn slakjes niet schitterende diertjes. Die mogen toch ook wel bij jou in de tuin wonen? Ze zijn echt heel lief hoor. Dus niet meer doodmaken. Gewoon lekker laten leven. Dat ben je nu toch wel met me eens? Ik hoor graag je mening, dus mocht je mij een reactie willen geven, doe dat dan gerust.

5 opmerkingen:

  1. Vooral de twee laatste foto's zijn heel mooi. Heb je een nieuwe camera?
    Fijn dat je de slak "in het zonnetje" hebt gezet. De meeste mensen verafschuwen deze beestjes.
    Ik heb ook altijd een zwak gehad voor deze beestjes, die zelf eigenlijk behoorlijk kwetsbaar zijn. Ze eten hier ook wel eens een plant op, maar dat is dan meestal een plant, die zwak is óf niet echt in de tuin hoort. Ik maak me er nooit zo druk om en heb er eigenlijk ook niet zo veel last van: de slakken vinden voldoende halfverteerd materiaal op de grond.
    En een zaailing beschermen: meestal zet ik die de eerste tijd hoog, dan moet de slak moeilijk klimmen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, het is gewoon nog steeds die oude goedkope camera die ik gebruik. Maar misschien zijn de foto's zo mooi omdat slakken heel langzaam bewegen, dus lekkere makkelijk op de foto te zetten zijn :-)

      Verwijderen
  2. Vele jaren was de slak ook voor mij een Gast-Rot-Op.
    Molluciden, van welke aard ook, brachten geen relaas.
    Maar mijn ervaring met de totaal-mulch techniek is onaanvechtbaar: de slakken zijn geen plaag meer.
    En 'zou men armoe lijden om een mondje meer?'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn mulch-techniek heeft tot nu toe nog geen vermindering van de slakken teweeg gebracht, maar dat maakt mij ook niet zo veel uit. Ik vind slakken eigenlijk best wel leuke beestjes, dus van mij mogen ze gewoon lekker in mijn tuin rondkruipen.

      Verwijderen
  3. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    BeantwoordenVerwijderen