Over mij

Dit blog is geschreven door een tuin. Een kleine wilde natuurlijke tuin. In dit blog schrijft die tuin over alles wat hij mee maakt. Ook zul je in dit blog de belevenissen van de eigenaresse van deze tuin aantreffen. Haar naam is Jane. De tuin is haar paradijsje: Jane's paradijsje.

Het doel van dit blog is om kennis over te dragen, ervaringen te delen en iedereen die het leest enthousiast te maken
om ook op een natuurlijke manier met planten en dieren in je tuin om te gaan.

Het paradijsje van Jane: De enige tuin die zijn eigen blog heeft.

zaterdag 14 maart 2015

Recept #2: Brandnetelsoep voor tuinen

Ik ben een tuin. En dus eet ik een beetje ander voedsel dan dat jullie mensen doen. Maar ik denk dat jullie dit recept ook allemaal erg lekker zullen vinden. Want we gaan vandaag een soepje maken. Een heerlijk soepje waar elke tuin van smult. Ik hoop dat jullie er ook van zullen smullen.


Ingredienten:
  1. 1 kilo brandnetels
  2. 10 liter water
  3. plastic ton met een inhoud van minstens 10 liter, liever iets groter
  4. deksel dat past op de ton
  5. 500 gram suiker

Het recept:
  • Knip een kilo jonge brandnetels, die nog niet in bloei staan, in kleine stukjes
  • Doe de brandnetels in de ton en giet er 10 liter (regen) water over heen
  • Gooi de suiker er boven op
  • Doe het deksel op de ton
  • Laat twee tot vier weken staan en roer elke dag even om
  • Als het soepje helder is, en er geen belletjes meer zichtbaar zijn, is het klaar
  • Dit soepje voor gebruik verdunnen, 1 liter soep met 10 liter water

Jamiejamie, dat wordt smullen! Plantjes vinden dit zo lekker! Hun blaadjes worden harder, waardoor bladluizen ze niet meer zo smakelijk vinden. Ze worden minder vatbaar voor schimmels en ziekten. En het doet het bodemleven ook heel goed door de stikstof en mineralen die er in zitten. Een heerlijke soepje voor uw tuin.

Maar wacht eens..........ik geloof dat dit soepje misschien toch niet zo goed is voor mensen???? Ik zal eens op het internet kijken. Oeps, als ik dat zo lees, is het misschien toch beter om deze soep maar niet op te eten als je een mens bent. Want ik zie dat mensen het brandnetelgier noemen en dat ze het alleen maar gebruiken om aan hun plantjes te geven. Wat zijn mensen toch rare wezens. Ok, ik weet dat dit soepje een beetje stinkt, maar dat is toch geen reden om er je neus voor op te trekken. Het is echt zalig. Kan ik je echt niet overhalen om eens een hapje te proeven? Nee? Ach, je weet niet wat je mist. Nou ja, dan zal ik de volgende keer maar eens zien of ik een geschikter recept voor jullie mensen kan vinden. Jullie zijn wel veeleisende wezens hoor. Mensen, ik zal ze wel nooit begrijpen.

Dat was het weer voor deze keer. De volgende keer weer een artikel over een dier. Nee, wees maar niet bang, dit keer geen vogel. Het dier waar ik het de volgende keer over ga hebben.........daarover lees je wel de volgende keer.

(Elke zaterdag om 17.00 uur komt er een artikel online.)

Groetjes van het paradijsje van Jane.


Trouwens, mocht je je nog bedenken en toch een kommetje van deze zalig brandnetelgiersoep willen proberen, stuur je me dan even een berichtje hoe het je gesmaakt heeft, want ik ben erg benieuwd of er ook mensen zijn die van deze heerlijke soep kunnen genieten. (Als je dan tenminste nog in staat bent om achter je toetsenbord plaats te nemen :-))

4 opmerkingen:

  1. Dat zag er zó lekker uit dat ik het wel wilde proberen. Jammer genoeg vond ik slechts één miniklein plantje in de tunnel, niet eens genoeg voor één kopje soep :-(
    Ik lust eigenlijk wel brandnetelsoep. Maar dan wel vers gekookt en zonder suiker.
    1:10 verdund is no-go.
    Mijn kippen lusten dat ook maar jullie, tuinen, gaan dan wel jullie neus optrekken voor zo'n delicatesse.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeft Jane écht een grote ton met brandnetelgier in de hoek van de tuin staan? En wordt het spul na een aantal weken écht helder, is het dan soms brandnetelwijn geworden? :-)
    Maar het spul schijnt inderdaad uitstekend te zijn om planten te bespuiten, ik heb het ooit wel toegepast. En ik heb wel eens jonge brandnetels gekookt: héérlijk, lekkerder dan spinazie.
    Ik heb alleen nauwelijks brandnetels meer in de tuin...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, Jane heeft geen ton met dat spul in de tuin staan. En gelukkig maar, want ik heb begrepen dat het spul wel heel erg stinkt. En zo'n luchtje zouden de buren vast niet op prijs stellen. Maar er zijn inderdaad wel lekkere recepten te maken met brandnetels. (Zowel voor de tuin als voor mensen!) Maar bij mij staan ze ook niet. Dus dat wordt een beetje moeilijk uitproberen.

      Verwijderen